Изненадващата катедрала на Кьолн

Каквото и да сте си представяли преди да стигнете до Кьолн, катедралата ще ви изненада. Превърнал се в символ на града и на готическа катедрала, храмът е от малкото клиширани образи, които са запазили способността си да шокират.

Едновременно красива и плашеща, катедралата в Кьолн съдържа неподозирани детайли и неочаквани прояви на волност. Строена е 600 години, а на вас ще ви трябват дни наред, за да я разучите и разберете.

Не си правете планове, не си пълнете предварително главата с факти. Просто влезте и се оставете на очите си. Ще видите петкорабна църква с два органа (единият е нов, поставен е послучай 750 г. от построяването), гоблени, внушителен олтар със златен реликварий. И невероятно красиви стъклописи.

Катедралата в Кьолн (Иванина Манчева) Катедралата в КьолнДа започнем оттам. Повечето витражи са рисувани от 1260 до 1560 г., като най-старите са в коридора зад олтара. Сред тях е централният стъклопис от  Библейските прозорци (1260 г.), който изобразява раждането на Дева Мария, Трите краля и витраж, изобразяващ Св. Петър и Св. Матерн, първия епископ на Кьолн (1330 г.). Намират се в апсидата, точно зад олтара. Още един стъклопис, изобразявящ  Поклонението на влъхвите, е разположен на северната страна.

Последен е стъклописът на Герхард Рихтер (вдясно от олтара), поставен на мястото на витраж, счупен по време на бомбардировките. Известният художник работи върху него от 2002 до 2007 г. и се твърди, че е имал доста несъгласия с архиепископа на Кьолн по проекта си. Рихтер обяснява, че разположението на „пикселите” е генерирано от компютър, така че работата му следва Божията, а не човешката воля. Въпреки несъгласията ръководството на катедралата е одобрило неговата работа – достатъчно абстрактна, за да не предизвиква ничии разбирания за сакрално изкуство.

Това не може да се каже за друг от стенописите от южната страна (вдясно), който съдържа изображение на Сатурн. На север са разположени други пет витража (вкл. Поклонението на влъхвите), които отдалеч приличат на прецизно изрисувани карти за игра. Те изобразяват елементи от историята на града.

Катедралата в Кьолн (Иванина Манчева)

Западната фасада

Катедралата в Кьолн

Всички сгради наоколо са били разрушени през войната

Катедралата в Кьолн (сн: Иванина Манчева)

Поглед от олтара

Катедралата в Кьолн

Кръстът на Геро

Катедралата в Кьолн

Таванът под органа, нарисуван през 1964 г. от Петер Хекер

Нито една друга катедрала в света не е толкова перфектно замислена, така еднакво и безкомпромисно изпълнена във всичките си части, се казва в становището на ЮНЕСКО, когато включва катедралата в списъка на световното културно наследство. Западната й част, централният кораб и трансептът са започнати през 1330 г., стилът е променян, но тове не се усеща. Дострояването през 19-ти век следва плътно средновековните форми и техники, което се вижда, ако се сравни със старите планове на пергамент.
Оригиналните литургически съоръжения са запазени. Те включват високия олтар с огромна монолитна плоча от черен варовик, за който се смята, че е най-големият в християнска църква, дъбовата платформа на хора (1308-11), богато украсените хорови прегради (1332-40), четиринадесетте статуи, обикалящи олтара (около 1300). Тук е и една изключителна серия от гробници на дванадесет архиепископи между 976 и 1612 година.

От многото произведения на изкуството в катедралата, специално внимание трябва да се обърне на Разпятието на Христос в параклиса на Светия кръст, което е прехвърлено от романската църква, която се е издигала на мястото на катедралата. Нарича се още Кръстът на Геро на името на германския архиепископ на Кьолн (починал през 976 г.), който го е поръчал. Кръстът и ореолът са оригинални, а бароковите елементи са добавени по-късно. Това е най-старото разпятие на север от Алпите. Друг шедьовър е Светилището на влъхвите (1180-1225), най-големият реликварий в Европа, а според мнозина експерти и най-изкусният. Заслужават внимание още олтарът на Св. Клара (ок. 1350-1400) в северния коридор, донесен през 1811 г. от разрушената обител на францисканските монахини, олтарът на Патроните на града, работа на Стефан Лохнер (15 в.), и олтарът на Свети Агилолфус (ок. 1520) в южния трансепт.


Сухите факти

Официално наименование – Hohe Domkirche St. Peter und Maria
Период на построяване – от 1248 до 1437 г., както и през 1842 – 1880 г.
Отличава се от повечето германски готически катедрали по това, че е от камък.
Катедралата е разположена върху 8000 кв. м и при построяването си е била най-високата в света. Тя представлява петкорабна базилика (144.5 m дълга), с издаващ трансепт (широк 86.25 m). Двете кули са високи 157 метра. Централният кораб е висок 43,58 м, а страничните крила – 19,80 м.
Две стръмни стълби – по 509 стъпала, водят до камбанариите.
Най-голямата камбана – „Дебелия Петър“, тежи 24 тона и бие само на големите празници. Построена е през 1923 г. от метала на френски пушки, завладени през 1871 г.

Отвън устремената към небесата катедрала е не по-малко страховита. Няма да забележите от първи път малките ангели, разположени най-горе на кулите. С годините камъкът е потъмнял и това придава черния цвят на катедралата. Но ангелите и някои други елементи са почистени и така се открояват.

Някои от фигурите, особено откъм южната страна, изглеждат доста съвременно – както заради позата, така заради израженията. Но всъщност южната фасада е довършвана през 19 век.

Цялата фасада е богато украсена и всеки път, когато обликаляте катедралата, ще откривате нови елементи и послания, скрити от многобройните й строители. И ще искате да се завърнете отново, за да продължите да я преоткривате.

Вероятно следващия път, когато дойдете в Кьолн, катедралата ще ви се стори различна, защото всъщност строителството й не престава.

Една легенда може би обяснява защо е така. Архитектът на катедралата Герхард, отчаян, че не може да изготви в срок чертежите, повикал на помощ дявола. Той предложил сделка – чертежите срещу душата на архитекта. Замяната трябвало да стане преди първи петли. Но жената на архитекта дочула разговора и измислила как да запази душата на мъжа си. Станала рано сутринта и закукуригала вместо петела. Дяволът се явил веднага и предал заветните чертежи. Когато измамата била разкрита, било късно. Но дяволът, ядосан, проклел – Да настъпи краят на света с последния камък на тази катедралата. Оттогава строителството не спира.

Ключови думи за този текст

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Мечтай. Подготви се. Иди и виж. Разкажи